2006

7 september
start km stand : 6186
gereden: 512 km

Het is donderdagmiddag 1 uur als ik met de camper vertrek om Marian op haar werk op te halen . Na wat korte excursies van collega's in onze camper kunnen wij om kwart over twee echt op weg voor onze vijfweekse vakantie naar de Peloponnesus met als het kan ook nog even een oversteekje naar Kithera.
Na een korte theepauze na twee uur gaan we door en het lukt ons om kwart over acht in Asschaffenburg op de camperplaats aan te komen. De camperplaats daar zijn we eerder geweest en is mooi gelegen langs de Main bij de Willigesbrücke. Na een snelle, maar uitstekende pastamaaltijd met een heerlijke salade gaan wij vroeg slapen. We hebben allebei vanmorgen nog gewerkt en zijn volledig versleten.

8 september
start km stand : 6698
gereden : 147 km

We starten de dag rond acht uur en gaan na het ontbijt eerst even langs de serviceplaats. Vandaag gaan we door naar Rothenburg ob der Tauber. Een stadje dat ligt in de Romantische Strasse. De GPS is ingesteld op het vermijden van snelwegen en we rijden dus over prachtige binnenwegen en langs erg leuke dorpjes. Een route die we beslist volgend jaar verder gaan uitdiepen en dan lekker de tijd nemen om alle bezienswaardigheden daar te gaan bekijken. Onderweg provianderen we nog even bij een Lidl en omdat we toch nog iets vergeten zijn is de Aldi in een volgend dorp ook nog goed voor een bezoek. Gelijk maar even koffiedrinken daar.
In Rothenburg aangekomen zetten we de camper op parkeerplaats P3. Daar is ook een servicestation zodat wij morgen ook weer clean de weg op kunnen. Even lunchen in de camper en dan het stadje in. Als je onder een van de stadspoorten naar binnen gaat, loop je ( als er niet zo veel toeristen en auto's zouden zijn ) zo de middeleeuwen in. Er is een lekker zonnetje en het is zo aan het eind van het seizoen niet overmatig druk meer. Wel zie je hier overal hordes Japanse toeristen lopen. Zelfs de winkels hebben hier Japanse prijslijsten en bordjes in de etalages. Op onze wandeling kwamen we bij een ambachtelijke slager het ultieme cadeau voor onze schoonzoon tegen. Een cederhouten kistje met zes worstsigaren. Ze moeten nog wel een hele reis maken voor ze de juiste bestemming bereiken.
De slager heeft ze gelukkig vacuum verpakt voor ons. 's Avonds gaan we lekker eten in een dorpsherberg. Marian neemt Rothenburger landsknechttopf en ik wildschwein gebrat, goed glaasje Frankische wijn er bij mmmmmm heerlijk. In de camper nog even een kop koffie en dan slapen .

9 september
start km stand: 6846
gereden : 488 km

Na het ontbijt vertrekken we om kwart voor negen richting Brennerpas. We gaan via de Fernpas richting Innsbruck en vandaar naar de Brenner. Dan door naar Brixten en daar de tolweg af en verder door de Dolomieten naar Cortina D'ampezzo.  Een niet zo snelle, maar wel erg mooie route door leuke dorpjes en langs prachtige wegen.  We komen zo rond vijf uur aan op de camperplaats. Die is gelegen langs de oude landingsbaan van het voormalige vliegveld.  De camperplaats heeft een goede serviceplaats en kost € 12,- per dag. We ontmoeten er een Nederlands stel uit Leek bij Groningen die dinsdag met de boot vanuit Venetië naar Griekenland gaan. Ze komen 's avonds even een glaasje drinken en wat informatie verzamelen voor hun reis. Jannie en Bert, zoals zij heten gaan een rondreis maken van 7 weken en willen weten wat wij hen aanraden om te gaan zien. Het wordt een heel gezellige avond met een goed glas wijn en veel reisverhalen.

10 september
start km stand : 7334
gereden : 164 km

Zondagmorgen vervolgen wij onze reis door de Dolomieten naar Venetie. We rijden door leuke dorpjes en langs prachtige berglandschappen. Onderweg ontbijten we op een mooie plek ergens vlak voor Valle di Cadore. We zijn rond een uur op onze vaste camping in Mestre. Camping Venezia heeft dichtbij een bushalte waar je in een kwartiertje op de Piaza di Roma staat. Vandaar gaan ook alle busboten over het canal grande dus beter kan het niet. We stappen ergens onderweg bij een halte uit en gan vanaf dat punt gewoon aan de wandel door een deel van venetie dat wij andere jaren nog niet verkend hebben. Onderweg zo hier en daar een terrasje pakken en een lekker glaasje witte wijn en de dag kan niet meer stuk.
Als we rond een uur of zes weer terug komen op de camping zijn Jannie en Bert ook aangekomen en staan vlak bij

11 september
start km 7498
gereden km: 9 km

Er ziin gelukkig verse broodjes te halen bij de receptie .....mmmmmmmm Lekker ontbijt met en gekookt eitje, vruchtensapje, thee, enz We kunnen het rustig aan doen want we hoeven maar een paar km te rijden nar de Minoan Terminal. Even afscheid nemen van Jannie en Bert en dan naar de boot. Bij het inchecken vragen we gelijk of we de terugreis 4 dagen later kunnen doen. En ja hoor, wat in Nederland met geen mogelijkheid lukte is hier in een paar minuten voor elkaar. We gaan dus nu 8 oktober weer terug uit Patras. Het inschepen begint zo ongeveer rond kwart voor twaalf en wij gaan er al snel op. Om kwart over twaalf staan we al helemaal klaar met stroom en al en kunnen we naar het bovendek gaan. We kunnen zelfs al lunchen voor we vertrekken. Dat is heel mooi, want dan kunnen we ook bij het wegvaren weer terug zijn aan dek en weer van hoog boven op het dek kijken hoe we San Marco voorbijvaren.
Het is heerlijk weer en de zee is zoals de Grieken zeggen zo glad als olie.Op de parkeerplaats bij Minoan in Venetie hebben we contact gemaakt met een ander camperstel uit Meppel. Zij gaan in Igoumenitsa van de boot en gaan een maand rondreizen. Op de boot is het met hun een leuke tijd. We hebben wel de indruk dat het in Igoumenitsa en in Kerkyra aanzienlijk langzamer gaat dan wij gewend zijn. Dat blijkt uiteindelijk ook te kloppen, want in plaats dat wij 's avonds om half acht aan komen in Patras komen we pas om tien uur aan.

12 september
start: 7505
gereden: 32km

We gaan in ieder geval op weg richting Pyrgos en gaan er bij Kato Archaia maar af en rijden dan een stukje door om in Kalamaki deze dag te eindigen op een parkeerplaats langs de weg. We zijn dan 32km in Griekenland opgeschoten.

13 september
start: 7537
gereden: 248 km

De dag begint al erg vroeg en onrustig. Wat wij gisteravond laat niet goed in de gaten hadden was dat de weg waar wij stopten een doorgaande weg naar een vliegveld was, en dat het verkeer daar naar toe al erg vroeg begon. Maar niets aan de hand, we douchen even en gaan op weg naar ons doel van vandaag, Petalidi. Onderweg kopen we in een dorpje een vers brood en ontbijten daar even en gaan dan door. Onderweg besluiten we nog even langs Olympia te Toch is het nog steeds de moeite waard om deze historische plek te bezoeken.
Na dit uitstapje gaan we weer op weg naar Petalidi. Eerst moeten we een stukje terug naar Pyrgos waar we bij de Lidl onze voorraad frisdrank kunnen aanvullen. Dan nog even stoppen bij een tankstation om de brandstofvoorraad weer op peil te brengen en dan weg. Als wij aankomen in Petalidi is het even zoeken waar we moeten zijn. Het is 10 jaar geleden dat wij bij Julia en Frans waren en we hebben hun telefoonnummer niet bij de hand. Marian gaat het maar even vragen bij een restaurant en de restauranthouder gaat even met zijn fiets voor ons uit om de juiste zijweg te wijzen. Marian gaat maar even melden dat wij er zijn en ik wacht in de camper tot zij terugkomt om te kijken waar we moeten gaan staan. Frans rijdt met de auto even voor mij uit en we krijgen een prachtige plekje toegewezen waar wij de komende dagen kunnen staan.
Zij zitten midden in de druivenoogst en wijnmakerij en hebben het dus erg druk. Wij gaan er de komende dagen wat bij helpen als het kan. We horen dat er juist vanavond en morgenavond een dorpsfeest is in Petalidi.
We vallen dus weer eens met onze neus in de boter. 's Avonds gaan we met hen naar het dorp en gaan daar even lekker eten en drinken.

14 september
We blijven de komende dagen in Petalidi.

Na een ontbijt samen met Julia en Frans een een luie morgen bij de camper gaan wij even naar het strand en daarna lunchen bij de taverna aan het begin van de weg hier. Een prima plek om te eten merken wij. De lunch is heerlijk en het kost hier nog steeds niet veel om lekker te eten. Daarna terug naar de camper om dit verslag te maken en verder lekker wat te luieren. We hebben een hele olijfgaard als prive camperplaats en hebben er alle voorzieningen. 's Avonds komt Tania ( de dochter van Julia en Frans) met de bus uit Athene met dochter Fotini. Die is inmiddels 10 maanden en een stevige leuke goedlachse baby.